Dla Pacjenta – Informacje
POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży czynny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Połączenie jest bezpłatne. Pamiętaj masz prawo szukać wsparcia dla siebie. Jeśli tego potrzebujesz zadzwoń pod numer: 116 111. Więcej informacji możesz także uzyskać wchodząc na stronę: www.116111.pl
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – to bezpłatna i anonimowa infolinia czynna całą dobę, 7 dni w tygodniu pod numerem 800 12 12 12. Jest to miejsce, w którym zarówno każde dziecko, jak i ich rodzice czy opiekunowie mogą w każdej chwili uzyskać profesjonalne wsparcie psychologiczne i prawne w każdej trudnej sytuacji. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl
W jakich sytuacjach można zadzwonić i uzyskać pomoc?
- W sytuacji, kiedy czujesz się dyskryminowany.
- Kiedy doświadczasz przemocy lub jesteś jej świadkiem.
- Gdy czujesz się samotny, smutny lub przestraszony.
- Masz problemy w szkole lub w domu.
- Chcesz porozmawiać o kontaktach z rodzicami i rodzeństwem.
- Doświadczasz przemocy, dyskryminacji lub napaści.
- Masz problemy z kolegami lub koleżankami.
- Martwisz się o swoje zdrowie lub bezpieczeństwo.
- Potrzebujesz porady lub wsparcia w trudnej sytuacji.
- Chcesz porozmawiać o przyjaźni, miłości, emocjach, dojrzewaniu.
Możesz porozmawiać o wszystkim, a konsultanci:
- Wysłuchają Cię uważnie i bez osądzania.
- Udzielą Ci wsparcia emocjonalnego.
- Pomogą Ci zrozumieć Twoje problemy.
- Przekażą Ci informacje o dostępnych formach pomocy.
- W razie potrzeby skierują Cię do odpowiednich instytucji.
Serdecznie zapraszamy do naszej przychodni dzieci i dorosłych.
W ramach kontraktu z NFZ leczymy, wykonujemy w przychodni badania laboratoryjne, EKG, ponadto kierujemy pacjentów na badania RTG i USG jamy brzusznej.
Prowadzimy systematyczne szczepienia przeciw grypie dla dzieci i dorosłych, przeciw WZW typ B i przeciw pneumokokom.
Ponadto w naszej poradni można pobrać krew na wszystkie konieczne badania odpłatne, których nie obejmuje kontrakt POZ.
Współpracujemy z zespołem pielęgniarek środowiskowych, i tzw. opieką długoterminową.
Deklaracje
Pacjenci, którzy chcą korzystać z pomocy lekarza, położnej w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej, powinni złożyć deklaracje.
Honorujemy deklaracje papierowe złożone przez Pacjenta osobiście w przychodni i deklaracje wyboru w postaci elektronicznej, e-deklarację można złożyć za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP). W tym celu należy wypełnić odpowiedni wniosek i podpisać go za pomocą Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Złożenie deklaracji jest bezpłatne. Przed złożeniem deklaracji Pacjent nie musi wypisywać się z poprzedniej placówki, w której korzystał z Podstawowej Opieki Zdrowotnej .
Wzory deklaracji dostępne są tutaj (otwarcie złącza spowoduje przekierowanie na stronę nfz.gov.pl w nowej karcie).
Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna – zasady korzystania
Wykaz placówek medycznych sprawujących codziennie w godz 18.00 do 8.00 oraz w święta, dni wolne od pracy, soboty i niedziele opiekę lekarską i pielęgniarską, realizujących wizyty w gabinecie i wizyty domowe.
Lista placówek dostępna jest tutaj (otwarcie złącza spowoduje przekierowanie na stronę nfz.krakow.pl w nowej karcie).
Poradnie specjalistyczne
W celu odbycia wizyty u specjalisty niezbędne jest posiadanie skierowanie od lekarza rodzinnego (POZ).
Na podstawie jednego skierowania możesz zarejestrować się tylko w jednej placówce udzielającej świadczeń w danym zakresie.
Skierowanie nie jest wymagane do ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych:
• psychiatry
• onkologa
• wenerologa
• dentysty
• ginekologa i położnika
W załączeniu znajdziecie Państwo wykaz placówek mających umowy z Małopolskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia na świadczenia specjalistyczne wykonywane w ramach ubezpieczenia.
Informacje o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia oraz dotyczące danych statystycznych dostępne są tutaj (otwarcie złącza spowoduje przekierowanie na stronę nfz.gov.pl w nowej karcie).
Całodobowa Informacja Medyczna
12 661 22 40 to numer Całodobowego Telefonu Informacji Medycznej. Mieszkańcy Krakowa mogą uzyskać tam informacje o bezpłatnych badaniach oraz o usługach świadczonych przez placówki medyczne. Ponadto pracownicy infolinii udzielają pomocy w poszukiwaniu osób zaginionych na terenie Krakowa.
Gabinet zabiegowy
Czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00.
Pobieranie materiału biologicznego do badań laboratoryjnych w godzinach 8.00-9.15, zabiegi 10.00-17.45.
Bezpłatne badania laboratoryjne i obrazowe wykonywane są na podstawie skierowania wystawionego przez lekarzy naszej Przychodni. Istnieje ponadto możliwość odpłatnego wykonania szerokiego spektrum badań laboratoryjnych.
W Gabinecie Zabiegowym wykonujemy:
• badania EKG
• pomiar ciśnienia tętniczego krwi
• pobór krwi
• opatrunki
• zastrzyki
• szczepienia
Dokumentacja medyczna
Wydanie dokumentacji medycznej
Wyciąg – skrótowy dokument zawierający wybrane informacje lub dane z całości dokumentacji medycznej
Odpis – dokument wytworzony przez przepisanie tekstu z oryginału dokumentacji medycznej z wiernym zachowaniem zgodności co do treści z oryginałem
Kopia – dokument wytworzony przez odwzorowanie oryginału dokumentacji medycznej, w formie kserokopii albo odwzorowania cyfrowego (skanu)
Wydanie dokumentacji medycznej lub jej kopii dokonywane jest na podstawie pisemnego wniosku:
Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej:
Sposób złożenia wniosku
Osobiście lub telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach od 08.00 – 18.00 w rejestracji NZOZ Olsza2Med.
Przesłanie skanu wniosku drogą mailową na adres email: rejestracja@olsza2med.pl, oryginał przekazany przy odbiorze dokumentacji.
Przesłanego listownie na adres NZOZ Olsza 2 Med , ul. Radomska 36, 31-435 Kraków, z dopiskiem : „Wniosek dokumentacja medyczna”
Sposób realizacji wniosku
Odbiór osobisty, lub odbiór przez osobę upoważnioną od poniedziałku do piątku od 9:00 – 18:00.
Dokumentacja zostanie przygotowana bez zbędnej zwłoki w terminie nie dłużej niż 30 dni po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu terminu (tel. kontaktowy: 12 411 26 44).
W rejestracji należy okazać dokument tożsamości, potwierdzić odbiór podpisem, w razie konieczności uiścić opłatę za wykonanie kopii dokumentacji.
Dokumentacja medyczna może zostać udostępniona:
• pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu ( rodzicowi, opiekunowi prawnemu)
• osobie upoważnionej przez pacjenta;
• podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
• zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;
• organom upoważnionym.
Po śmierci pacjenta:
• osobie upoważnionej przez pacjenta zażycia lub;
• osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym.;
• osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia, z zastrzeżeniem ust.2a i 2b art. 26 str. 15.
Zasady odpłatności
Za udostępnienie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów lub kopii podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobrać opłatę:
Nie pobiera opłaty w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
• pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz ust. 3;
• w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, o której mowa w art. 67e ust. 1.
• w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz Agencji Badań Medycznych.
Opłatę za udostępnienie dokumentacji medycznej w innych niż w.w. przypadkach, ustala podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych. Maksymalna wysokość opłaty za:
• jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,002,
• jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,00007,
• udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – nie może przekraczać 0,0004 – przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie.
Udostępnienie dokumentacji do wglądu na miejscu, po uprzednim uzgodnieniu terminu, jest bezpłatne.
Klauzula RODO
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych), informujemy, że:
1. Administratorem Pana/i danych osobowych jest NZOZ Olsza 2 Med Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Radomskiej 36,
31-435 Kraków.
2. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w NZOZ Olsza 2 Med Sp. z o.o. adres e-mail: biuro@olsza2med.pl
3. Pana/i dane osobowe przetwarzane będą w celu:
ochrony stanu zdrowia, świadczenia usług medycznych, leczenia przez osoby trudniące się zawodowo leczeniem lub świadczeniem innych usług medycznych, zarządzania udzielaniem usług medycznych kiedy są stworzone pełne gwarancje ochrony danych osobowych w NZOZ Olsza 2 Med,
Podstawa prawna przetwarzania danych wynika w szczególności z art. 6 ust. 1 pkt a/b/c/d/e RODO, jak również;
Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
4. Odbiorcą Pana/i danych osobowych na podstawie upoważnienia / umowy powierzenia przetwarzania danych będą:
osoby trudniące się zawodowo leczeniem, lub świadczeniem innych usług medycznych, pracownicy niemedyczni NZOZ Olsza 2 Med posiadający upoważnienie ADO do przetwarzania danych osobowych w zakresie realizacji i zarządzania udzielonych usług medycznych. Podwykonawcy świadczący usługi medyczne w zakresie badań laboratoryjnych, mikrobiologicznych, obrazowych, transportu medycznego i sanitarnego, zapewnienia ciągłości opieki domowej.
Podwykonawcy świadczący usługi niemedyczne w zakresie automatycznego sprawdzania prawa pacjentów do świadczeń zdrowotnych, wprowadzania do portalu NFZ, usług księgowych – prowadzenie rozliczeń w przypadku świadczeń udzielonych prywatnie, IT w zakresie obsługi serwisowo – merytorycznej systemów informatycznych, systemów medycznych, systemów serwerowych, tworzenia kopii zapasowych i ochrony fizycznej danych znajdujących się w systemie.
Organy upoważnione na podstawie przepisów prawa krajowego.
5. Pana/i dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.
Następujące jednostkowe działania nie będą zakwalifikowane jako podejmowanie decyzji opierających się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu danych osobowych w rozumieniu art. 22 RODO :
automatyczne ustalanie wyników skal stosowanych w medycynie, ocena wystąpienia mutacji / ryzyka choroby na podstawie analizy genomu, wywiadu zebranego od Pacjenta, automatyczne klasyfikowanie wyniku jako „w normie” „ponad normę” i „poniżej normy” na podstawie zdefiniowanych przedziałów wyników (zależnych od czynników wynikających z danych pacjenta takich jak m.in. płeć czy wiek),
6. Pana/i dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
7. Pana/i dane osobowe będą przechowywane przez okres:
archiwalna dokumentacja medyczna jest przechowywana przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano w niej ostatniego wpisu, poza następującymi wyjątkami:
30 lat – w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon). Po upływie tego czasu dokumentacja medyczna powinna zostać zniszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła,
10 lat – w przypadku zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie),
5 lat – w przypadku skierowań, na podstawie których udzielono świadczenia zdrowotnego(licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia).
Archiwalna dokumentacja księgowa, w tym faktury sprzedażowe za usługi komercyjne przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
8. Posiada Pan/i prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia i ograniczenia przetwarzania w zakresie dozwolonym przez przepisy prawa krajowego. Prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie z zastrzeżeniem, że wycofanie zgody skutkuje brakiem możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego.
Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie odrębnej zgody m.in. na badanie satysfakcji pacjenta, badanie kliniczne lub cele marketingowe NZOZ Olsza 2 Med, pacjent ma prawo do cofnięcia zgody bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
9. Ma Pan/i prawo wniesienia skargi do UODO, gdy uzna Pan/i, iż przetwarzanie danych osobowych Pana/i dotyczących narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;
10. Podanie przez Pana/ią danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
Jest Pan/i zobowiązany/a do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie odmowa realizacji świadczenia zdrowotnego w NZOZ Olsza 2 Med.